.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
آغاز طرح دريا/ خطرات را دريابيم

شنا در سواحل خزر از تفريحات سالم و رايج در مازندران است و بر اساس بررسي هاي انجام شده ناآشنايي با فن شنا در محيط هاي دريايي، سالانه سبب غرق دهها نفر از شهروندان به خصوص گردشگراني مي‌شود که نا آگاهانه تن به دريا مي زنند و خطر دريا را در نمي يابند .

درياي آبي و آرام خزر با همه زيبايي ها سالانه جان دهها نفر از هموطناني که از نقاط مختلف کشور به استان مازندران سفر مي کنند را به دليل بي توجهي به تذکرات ناجيان غريق و يا شنا در مناطق ممنوعه مي گيرد و خاطرات تلخي را براي بازماندگان بجا مي گذارد.
شنا در درياي بر خلاف شنا در استخر ها است و امواج دريا در شرايط عادي به گونه اي است که شناگران را به داخل دريا و در فاصله هايي دور از ساحل مي کشاند.
کارشناسان معتقدند ، به اصطلاح خالي شدن ناگهاني زير پاي شناگران يکي از عوامل غرق شدن در درياي خزر است و شوکي که پس از فرو رفتن ماسه زير پا به شناگران وارد مي شود ، حتي در عمق هاي کم با وجود امواج دريا شناگر را به بخش هاي عميق کشانده و غرق شناگران نا وارد و کودکان را باعث مي شود .
بررسي هاي اداره کل ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري مازندران نشان مي دهد که حدود 93 درصد از گردشگراني که در فصل گرما به استان مسافرت مي کنند براي استفاده از سواحل و شنا در درياي خزر به اين استان مي آيند، لذا اجراي طرح سالم سازي دريا از جمله اقدامات ابتدايي براي امنيت دادن به شهرونداني است که شنا در دريا جذابيت اصلي براي حضورشان در ساحل خزر است .
بنابر اين گزارش بر اساس آمار پزشکي قانوني مازندران ، 99 درصد غرق شدگي‌هايي سال هاي پيش در خارج از محدوده‌هاي مشخص و نقاط ممنوعه طرح درياي خزر رخ داده است.
بر اساس آمار در دو سال اخير حدود 110نفر از گردشگران در سواحل مازندراني درياي خزر غرق شده اند.
مديرعامل جمعيت هلال احمر مازندران در اين خصوص مي گويد: همه ساله در درياي خزر شاهد غرق شدن تعداد زيادي از هموطنان خود از نقاط مختلف کشور هستيم ولي اصلا توجهي به اين مسئله نمي‌شود.
" هادي خنجري " افزود: در حالي که فصل شنا آغاز شده و شاهد حضور گردشگران در دريا هستيم اما هنوز تکليف ناجيان غريق در اجراي طرح سالم سازي دريا مشخص نشده است.
مديرعامل جمعيت هلال احمر مازندران نسبت به عدم پرداخت حق الزحمه شهريور سال پيش ناجيان غريق انتقاد دکرد و گفت: مسووليت هيات نجات غريق استان برعهده اين جمعيت است.
خنجري گفت: اعتبار500 ميليوني ريالي براي دستمزد ناجيان غريق استان در سه ماهه تابستان بسيار ناچيز است بطوريکه ناجيان رغبتي براي همکاري در سال جاري ندارند.
" منصور علي زارعي " فرماندار ساري نيز مي گويد: با کمک نيروي انتظامي و بسيج سازندگي مي‌توان شنا در دريا را کنترل و مانع از شنا کردن در ساعات غير زمان حضور ناجيان و در مناطق ممنوعه شد.
وي با بيان اينکه فرماندران شهرهاي ساحلي بايد پاسخگوي غرق شدگي باشند، افزود: در سه سال اخير در زمينه سالم‌سازي طرح دريا بحث و نشست و جلسات زيادي برگزار شده است ولي هنوز متولي اصلي اجراي طرح دريا مشخصص نيست.
" نصر الله پريچهره " مديرکل تربيت بدني استان مازندران به عدم رغبت و همکاري ناجيان غريق براي اجراي طرح سالم سازي دريا اشاره کرد و گفت : ناجيان غريق افراد دوشغله نيستند و تمام امورات خود را از همين طريق تامين مي‌کنند.
وي افزود: تاخير در پرداخت و کم بودن دستمزد ناجيان غريق باعث شد تا انگيزه‌اي براي همکاري با طرح دريا نداشته باشند.
مديرکل تربيت بدني مازندران غرق شدگان در دريا را بحراني جدي در سطح ملي عنوان کرد و گفت: سال گذشته صدها نفر از هموطنان توسط ناجيان غريق نجات يافتند و نبايد ارزش کار اين قشر را با پرداخت فقط سه ميليون ريال براي فعاليت 90 روز ناديده گرفت.
"هادي ابراهيمي" معاون سياسي امنيتي استاندار مازندران در جلسه هفته جاري کميته طرح سالمسازي درياي استان گفت: به رغم تمامي تلاش هاي صورت گرفته در سال هاي پس از پيروزي انقلاب اسلامي، در اجراي طرح هاي سالمسازي دريا اقدامات مناسبي صورت نگرفته است که رفع اين معضل نيازمند تخصيص اعتبارات ملي است.
وي ادامه داد: نبود متولي خاص سواحل در استان هاي شمالي کشور از جمله مازندران باعث بروز مشکلاتي شده است.
معاون سياسي امنيتي استاندار مازندران، بحث تامين منابع مالي براي ناجيان غريق را از جمله موضوعات مهم و اساسي ذکرکرد و گفت: رفع اين مشکل نيازمند تخصيص اعتبارات ويژه است.
ابراهيمي با بيان اينکه امسال براي تامين بخشي از هزينه هاي مربوط به ناجيان غريق 500 ميليون ريال از منابع اعتبارات داخلي استان تامين شده است، افزود: با بررسي صورت گرفته اعتبار مورد نياز براي اين مهم شش ميليارد ريال برآورد شده است.
مازندران داراي 338کييلومتر ساحل در خزر است و از 18 شهرستان اين استان 11شهرستان ،شهرهاي ساحلي محسوب مي شوند.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.095 seconds.